اطلاعات عمومی

روز پدر و مرد در ایران و جهان چه روزی است؟

روز-پدر-و-مرد-در-ایران-و-جهان(1)
روز-پدر-و-مرد-در-ایران-و-جهان(1)

روز پدر و مرد در ایران و جهان چه روزی است؟

  با وجود تمام مسئولیت هایی که پدران دارند، روزی باید در تقویم ثبت شود تا قدردان تلاش آنها باشیم. با وجود چنین دلایل عقلانی، گروهی تلاش می کنند تا این رویداد را از تقویم کشور خود حذف کنند. ملل مختلف تاریخ های مختلفی را برای جشن گرفتن روز پدر تعیین کرده اند. آنها برای تایید این روز روایات بسیار جذابی در تاریخ خود آورده اند. در این مقاله به این موضوع که روز پدر و مرد در ایران و جهان چه روزی است خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید و در صورت تمایل کادو مناسب برای پدر و مرد خود را از سهند چرم انتخاب نمایید

 

روز پدر و مرد در ایران و جهان چه روزی است؟

تاریخچه جهانی روز پدر در ملل مختلفو ایران

تاریخچه جهانی روز پدر در ملل مختلف فرهنگ ها و مفاهیم مختلف دلیلی برای ایجاد زمینه های مختلف برای بزرگداشت روز پدر هستند. در واقع این اتفاق تنها با یک هدف در تقویم ثبت شده است و آن هم قدردانی و تحسین پدر است. اما روند دستیابی به این هدف و هدف برگزاری این رویداد در کشورهای مختلف کاملاً متفاوت است. در موارد زیر به ذکر این پیشینه ها می پردازیم.

1) آلمان

روز پدر یا در آلمانی (Vatertag) تاریخ متمایز نسبت به کشورهای دیگر دارد. بر اساس تصورات خود، آنها روز عروج مسیح به آسمان را به عنوان روز پدر در نظر می گیرند. دقیقاً در آلمان چهل روز پس از عید پاک، روز پدر را در روز سه شنبه گرامی می دارند. دولت آلمان این روز را برای همه افراد و حرفه ها تعطیل رسمی اعلام کرده است. در برخی از شهرهای آلمان، این روز به عنوان روز مردان یا Männertag نیز شناخته می شود.

یک رسم معروف در شمال و شرق آلمان در این روز این است که گروه هایی از مردان در هر سنی به پیاده روی و گشت و گذار می روند. آنها همچنین یک یا چند واگن کوچک به نام (Bollerwage) را در این مسیر تعقیب می کنند. آنها با توجه به مشتریانی که دارند، غذاها و نوشیدنی های سنتی را در این واگن های کوچک قرار می دهند. این سنت و سنت های دیگر بیشتر بر اساس مراسم و نوسازی روز مسیح است. 

خرید اینترنتی کیف پول مردانه چرم طبیعی

2) استرالیا

روز پدر استرالیایی ها بر اولین یکشنبه سپتامبر به عنوان روز پدر تسلط دارند. این روز یک تعطیلات رسمی در استرالیا نیست و مانند روزهای دیگر مردم باید به سر کار بروند. هر ساله در 32 شهر ویکتوریا، مراسم بزرگداشتی برای قدردانی از روز پدر و قدردانی از نقش حیاتی آنها در تربیت فرزندانشان برگزار می شود. علاوه بر این، به پدران نمونه جایزه ای به نام جایزه پدر سال تعلق می گیرد. اگر می خواهید به استرالیا گل بفرستید، فقط روی عنوان بالا کلیک کنید.

3) برزیل

دولت برزیل روز پدر را سه ماه پس از روز مادر، در دومین یکشنبه ماه اوت انتخاب کرده است. برای اولین بار در اواسط دهه 1950، روزنامه نگاری به نام سیلویو برینگ، روز پدر مریم را به عنوان روز سرپرست خانواده تأیید کرد، که کاتولیک ها این روز را همزمان با روز پدر در نظر می گیرند.

4) رومانی

در تقریباً 27 کشور اتحادیه اروپا، رومانی تنها کشوری بود که روزی برای روز پدر نداشت. در چند سال گذشته، از سال 2010، دولت رومانی تصمیم گرفته است که این رویداد را در دومین یکشنبه ماه می، مانند هر کشور دیگری، گرامی بدارد. سرانجام، به دلیل تغییرات در فرهنگ آنها، 13 می 2012، به طور رسمی روز پدر نامیده شد.

5) ایالات متحده آمریکا

مردم ایالات متحده سومین یکشنبه ماه ژوئن را به عنوان روز پدر گرامی می دارند. این رویداد برای اولین بار در 19 ژوئن 1910 در Spokane برگزار شد. پس از آن، گرامیداشت این روز در شهرهای فیرمونت و کرستون زبانزد خاص و عام شد. این تاریخ توسط سونورا اسمارت داد، زنی که در شهر آرکانزاس به دنیا آمده است، تایید شده است. پدرش یکی از قدیمی ترین سربازان جنگ داخلی بود، با این حال او به تنهایی قادر بود از شش فرزندش محافظت کند.

او تحت تأثیر تلاش آنا جارویس برای نامگذاری روز مادر قرار گرفت، سونورا تصمیم گرفت 5 ژوئن، روز تولد پدرش را به عنوان روز پدر معرفی کند. طی این تلاش‌ها، بزرگداشت روز پدر در ایالات متحده تا سومین یکشنبه ماه ژوئن به حالت تعلیق درآمد زیرا نتوانست مقدمات لازم برای تصویب این روز را فراهم کند. بعدها، فردی به نام ویلیام جنینگز برایان به طور غیرمستقیم از این مناسبت حمایت کرد و در سال 1916 وودر ویلسون، رئیس جمهور وقت، رسماً این روز را گرامی داشت.

در سال 1924، رئیس جمهور ایالات متحده، کالوین کولیج، مصمم شد روز پدر را یک روز ملی اعلام کند. به دنبال تصمیم خود، لیندون بینز جانسون در سال 1966 می خواست که همه مردم در این روز تعطیل باشند و با خانواده خود شاد باشند. متأسفانه، تا سال 1972 بود که آن را به عنوان تعطیل رسمی تحسین می کردند تا اینکه ریچارد نیکسون ریاست جمهوری را بر عهده گرفت. 

خرید اینترنتی کیف رودوشی مردانه چرم طبیعی

6) ایران

پس از بحث در مورد تاریخچه روز پدر در تمام کشورهای ذکر شده، اکنون نوبت ایران است. در زمان رضاشاه منعقد شد که 24 اسفند به عنوان روز پدر نامگذاری شود. پس از انقلاب، این روز مانند تمام فرهنگ های آن زمان تغییر کرد و سیزدهم رجب که همزمان با میلاد امام علی بن ابیطالب (ع) بود، روز پدر نام گرفت. زرتشتیان ایران شهریورگان را به عنوان روز پدر گرامی می دارند.

7) پاکستان

درک این نکته جذاب است که در پاکستان هیچ روزی به عنوان روز پدر وجود ندارد. تنها کسانی که به دنبال فرهنگ کشورهای غربی می آیند، این رویداد را در یکشنبه سوم ژوئن گرامی می دارند.

8) ایتالیا

ایتالیا با پیروی از کنوانسیون‌ها و آداب و رسوم کاتولیک رومی، روز پدر را در 19 مارس، همزمان با جشن سنت جوزف (Festa di SanGiuseppe) گرامی می‌دارد. برخلاف سایر کشورهای ایتالیا، این حادثه به عنوان تعطیلات رسمی اعلام نشده است و سالانه مردم این روز را در کنار خانواده خود جشن می گیرند.

تلاش گروه فمینیسم برای لغو روز پدر 

تلاش برای لغو روز پدر فمینیسم به گروهی از مردم اشاره می‌کند که تلاش‌های چشمگیری برای دستیابی به حقوق برابری جنسیتی انجام داده‌اند و برای دستیابی به آن تلاش‌های زیادی در طیف جنبش‌های اجتماعی، جنبش‌های سیاسی و ایدئولوژی‌ها انجام داده‌اند. فعالان این گروه تصور می کنند که جامعه در هر موضوعی نگرش و عقاید مردان را در اولویت قرار می دهد.

در این میان، جامعه رفتار مناسبی با زنان ندارد. یکی از نظریه های فمینیسم در موج دوم جنبش های اجتماعی، مردسالاری بود. آنها فکر می کنند که منبع اصلی رفتار ناعادلانه جامعه علیه زنان، سیستم کنترل مردانه یا مردسالاری است. در نهایت، اعتقادات آنها به دلیل قانع کننده ای برای لغو روز پدر منجر شد. از جمله حرکات آنها برای لغو این رویداد می توان به توییت خانم لینا دانم در این زمینه اشاره کرد.

لنا دین، هنرپیشه آمریکایی و عضو یک گروه فمینیستی، پیامی را به مناسبت روز پدر در ژوئن 2016 در توییتر به اشتراک گذاشت. او گفت: «شما نه به پدر نیاز دارید و نه به پدر نیاز دارید. بسیاری از خانواده ها به شکل های مختلف بدون کمک ضروری برای پدر زندگی می کنند. “اما به نظر من، اگر یکی از شما پدر دارد، بهتر است که از دنیا برود.” پس از به اشتراک گذاشتن پیام او در توییتر، او با واکنش های بسیار زیادی روبرو شد. در نتیجه، او آن توییت را پس از مدت کوتاهی حذف کرد. قبل از خانم دانم، در سال 2015، گروه های فمینیستی از دانشجویان دانشگاه یورک امضا جمع آوری کردند تا روز پدر را لغو کنند.

هدیه روز پدر

خوب بسیاری از مردم همیشه برای خرید هدیه روز پدر مشکل دارند. اگر تنوع زیادی در خرید هدیه روز پدر وجود دارد. به عنوان مثال، اگر پدرتان علاقه زیادی به مطالعه دارد، می‌توانید برای او کتاب‌هایی بخرید که با گرایش‌هایش مطابقت دارند، یا اگر او به ظاهرش اهمیت زیادی می‌دهد، گزینه‌های زیادی خواهید داشت. اقلامی مانند عطر، ساعت، کراوات، ست های چرمی و پیراهن برای ارائه انتخاب مناسب هستند.

خرید اینترنتی ست چرمی مردانه

حداقل در این روز سعی کنید به غیر از جوراب به هدایای دیگری نیز فکر کنید. زیرا تلاش پدران برای تربیت ما بیش از آن چیزی است که می توان با دادن جوراب جبران کرد. علاوه بر این، اگر مجذوب خوابگاه‌ها یا مهمانی‌های گروهی شلوغ شده‌اید، می‌توانید در این روز با عزیزانتان دور هم جمع شوید و با خرید کیک و هدایا، روز پدر را جشن بگیرید. این مراسم فرصت مناسبی برای تحسین و تشکر از پدران است، پس آنها را از حضور دلگرم کننده خود خوشحال کنید.

همه چیزدر باره امام علی (از تولد تا امامت و شهادت)

امام علی که میلاد او به مناسبت بزرگداشت مردانگی است، به دلیل صداقت، اعتقاد، شجاعت، علم، وفاداری به حضرت محمد (ص) و ارادت به اسلام، مورد احترام اهل سنت و شیعه است. وی در سال 599 میلادی در کعبه در مکه عربستان (عربستان کنونی) از ابوطالب عموی حضرت محمد (ص) و فاطمه بنت اسد به دنیا آمد.

او اولین مردی (و دومین شخصی پس از خدیجه همسر پیامبر) بود که پس از دریافت وحی الهی حضرت محمد (ص) به اسلام گروید و بر اساس دستور خداوند در ملاء عام اعلام اسلام کرد.

امام علی (ع) از سال 610 تا 622 پس از میلاد، بیشتر وقت خود را صرف تأمین نیازهای مؤمنان در مکه، به ویژه فقرا، با تقسیم آنچه در میان آنها داشت و کمک به آنها در کارهای روزمره می کرد.

در شب هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که می‌دانست دشمنانش قصد ترور آن حضرت را دارند، از حضرت علی (ع) خواست که جای او را بگیرد و در بستر او بخوابد. سپس پیامبر مکه را ترک کرد و چند روز بعد به سلامت به مدینه رسید (ورود او آغاز تقویم اسلامی است). هنگامی که توطئه گران با خنجرهای کشیده وارد خانه محمد شدند، از یافتن حضرت علی (علیه السلام) که هیچ آسیبی به او نرساندند، بسیار متعجب شدند.

امام در سال 623 پس از میلاد با دختر پیامبر، فاطمه (س) ازدواج کرد که امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) دومین و سومین امام شیعیان را به دنیا آورد. امام علی (علیه السلام) در جنگ های بدر، احد، خندق، خیبر و بسیاری از جنگ های دیگر که در اوایل اسلام رخ داد، شرکت کرد.

خرید اینترنتی نیم بوت مردانه چرم طبیعی

پیامبر صلی الله علیه و آله هنگام بازگشت از آخرین حج خود در سال 632 میلادی به مدینه در غدیر خم درباره حضرت علی (علیه السلام) سخنانی بیان کرد. بر اساس هر دو روایت، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: علی (ع) وارث و برادر اوست و هر کس پیامبر را به مولای خود بپذیرد، باید حضرت علی (ع) را نیز مولای خود بپذیرد.

امام علی (علیه السلام) نیز تمام توضیحات پیامبر در مورد آیات قرآن و دلایل نزول آنها را جمع آوری کرد. در زمان سه خلیفه یعنی ابوبکر، عمر بن خطاب و عثمان بن عفان امام علی (علیه السلام) مقام رسمی نداشت. اما در مواردی که از او توصیه ای می خواستند که به صلاح جامعه اسلامی بود، دریغ نمی کرد.

هنگامی که خلیفه سوم کشته شد، مردم با امام علی (علیه السلام) بیعت کردند و او به عنوان خلیفه انتخاب شد. امام علی (علیه السلام) در دوران خلافت نزدیک به چهار سال و نه ماه خود، دقیقاً راه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را در پیش گرفت و اصلاحات گوناگونی را آغاز کرد.

طبیعتاً این اصلاحات برخلاف منافع احزاب خاصی بود که به دنبال منافع خود بودند. در نتیجه، گروهی از اصحاب بهانه مرگ خلیفه سوم را برای مقابله با سر بلند کردند و به قیام و قیام علیه امام پرداختند.

در 19 رمضان سال 661 ميلادي، هنگام نماز در مسجد كوفه با شمشير زهرآلود از پشت سر او اصابت كرد. دو روز بعد دار فانی را وداع گفت و در نجف عراق به خاک سپرده شد.

مرقد ایشان در نجف یکی از مهم ترین زیارتگاه های مسلمانان است. سخنان قصار متعددی از امام علی (علیه السلام) در فرهنگ عمومی اسلامی قرار گرفته و به صورت قصیده و ضرب المثل در زندگی روزمره نقل می شود.

در قرن دهم، یکی از علمای برجسته شیعه، سید شریف الرضی، بسیاری از خطبه ها، نامه ها و سخنان کوتاه امام علی را در مورد موضوعات مختلف در کتاب نهج البلاغه جمع آوری کرد که یکی شد.

یکی از پرخواننده ترین و تاثیرگذارترین کتاب های جهان اسلام. روز پدر در تقویم فارسی مصادف با سالروز ولادت حضرت علی (علیه السلام) است، زیرا در اسلام به والدین منزلت والایی داده شده است و قرآن کریم بارها مسلمانان را به تکریم، احترام و اطاعت از والدین دعوت کرده است. روز پدر در ایران یک جشن ملی است.

بسیاری به دنبال راه هایی برای ابراز قدردانی و تکریم پدران خود در این روز هستند. آنها از این فرصت استفاده می کنند و وقت بیشتری را با پدران و پدربزرگ های خود می گذرانند و اغلب قدردانی خود را ابراز می کنند و با گل و هدایا ادای احترام می کنند.

لیست بهترین هدیه برای مردان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *